25 stycznia w Casablance rozpoczął się samotny rejs Leonida Teligi na wokółziemskiej trasie. Teliga był pierwszym polskim żeglarzem samotnym, który opłynął świat, a jego wyczynowi władze PRL nadały niebywały rozgłos. Ze skromnego oficera stał się postacią powszechnie znaną, rozpoznawalną, a rejsem na „Opty” wpisał się na stałe do historii polskiego żeglarstwa. Na Teligę spłynął prawdziwy deszcz nagród, był fetowany nie tylko przez środowisko żeglarzy, ale także przez władze.

Nie był jednak wcale pierwszym samotnikiem żeglującym pod polską banderą. Kto zatem był tym pierwszym polskim żeglarzem? W 1927 roku nieznany szerzej oficer Marynarki Handlowej Konrad Prószyński wyruszył z Warszawy, aby na niewielkiej łodzi „Vega” popłynąć w trzymiesięczny rejs. Wcześniej, w 1925 roku, dzięki staraniom członków Ligi Morskiej i Rzecznej, zbudował jacht, na którym odbył pionierski rejs bałtycki. Wyprawa miała charakter kabotażowy, ale był to pierwszy pod polską banderą rejs samotnego żeglarza. Podczas trzymiesięcznej śródlądowo-morskiej ekspedycji Prószyński przepłynął 1500 kilometrów, a jego wyczyn odbił się głośnym echem w środowisku wodniaków.

Jacht kapitana Prószyńskiego to płaskodenna drewniana łódź zbudowana jako jedna z serii. Była niewielka i bardzo ciężka, wyposażona w stalowy miecz i wolnostojący maszt. Pisano o niej (pisownia oryginalna): Ożaglenie łodzi uległo jednak zwiększeniu, główny żagiel poszerzony został pasem zewnętrznym i ma obecnie 6 m2. Prócz tego łódź posiada wiązak latający około 1 m2, wobec czego „Vega” jest obecnie łodzią o 7 m2. Biegnie przy dobrym wietrze po  4 mile morskie (7 km) na godzinę. Wadą łodzi przy lądowaniu na płaskim brzegu jest jej ciężkość. Lądować bez pomocy kołowrotu nie może, jest za ciężka i niewygodna do wyciągania. Ręcznie trzech ludzi nie może jej wyciągnąć na brzeg.” („Żeglarz Polski” 38/1927 r.)

Harmonogram rejsu
27.07.    start z Warszawy, porty etapowe to Modlin, Płock, Włocławek, Bobrowniki, Toruń, Solec, Fordon, Grudziądz, Gniew,
09.08. dopłynięcie do Gdańska, a następnie wypady na Zatokę Gdańską z zawinięciem do Gdyni, Pucka i Jastarni,
22.08     Gdynia – Hel,
24.08     Hel – Gdynia,
29.08.    wypłynięcie z Gdyni na otwarte morze,
30.08. biwak przy ujściu Piaśnicy nieopodal graniczy polsko-niemieckiej,
02.09     dopłynięcie do Łeby,
03.09. Łeba – Ustka  (awaria steru),
04.09. – 05.09. Ustka – Kołobrzeg,
05.09. – 06.09. Kołobrzeg – Dziwnów,
06.09 Dziwnów – Zalew Szczeciński – Penemuende,
08.09 – Penemuende – Zatoka Greiswald – Ruden,
10.09     Ruden – Penemuende – Świnoujście,
13.09.    Świnoujście – Ziegenort (Trzebież) Szczecin (złamanie masztu),
15.09. Ziegenort (Trzebież) – Szczecin,
22.09 – 26.09.     transport jachtu statkiem do Gdańska na pokładzie parowca firmy Betzlaff
26.09.10.10.         załatwianie formalności celnych w Wolnym Mieście, rejs na holu do Warszawy,
26.10.    zakończenie rejsu w Warszawie.

O wyprawie Prószyńskiego szeroko informowała prasa, pisano o nim (pisownia oryginalna): „Dobytek naszych rekordów sportowych powiększył się jeszcze o jeden: kpt. mar. handl. Konrad Prószyński dokonał podróży na malutkiej  żaglówce długości 4-ech metrów z Gdyni na wysepkę Ruden, w pobliżu Rugii. („Żeglarz Polski” 38/1927 r.)

Podstawowe dane techniczne Vegi:
długość całkowita              4,0 m
szerokość całkowita          1,25 m
powierzchnia ożaglowania 5 m2, później zwiększona do 7 m2

MAS

Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.