10 lat temu, 12 lipca 2011 roku w giżyckiej Eko Marinie oficjalnie uruchomiono system ostrzegania przed niebezpieczeństwem adresowany do wodniaków wypoczywających na Mazurach.

System Sygnalizacji Ostrzegawczej na Wielkich Jeziorach Mazurskich, bo tak nazwany został oficjalnie, to zestaw 17 masztów sygnalizacyjnych rozmieszczonych w najważniejszych punktach szlaku Wielkich Jezior, a jego zadaniem jest powiadamianie żeglarzy o możliwości wystąpienia zagrożenia pogodowego.

O możliwości nadejścia niebezpieczeństwa pogodowego żeglarze są informowani rytmicznie pulsującym, żółtym światłem:

  • sygnał 40 błysków na minutę to komunikat „UWAGA” SPODZIEWANE BURZE I WIATR
  • sygnał 90 błysków na minutę oznacza bezpośrednie niebezpieczeństwo – „NIEBEZPIECZEŃSTWO” WYSTĘPOWANIE BURZY ORAZ SILNEGO WIATRU

Pulsujące światło jest widoczne na odległość do 8-9 km w każdych warunkach, nawet przy pełnym nasłonecznieniu, niemal z każdego punktu na Wielkich Jeziorach Mazurskich.

Konstrukcja jest odporna na ekstremalne warunki atmosferyczne oraz zabezpieczona przed ewentualnym uszkodzeniem lub kradzieżą elementów modułu.

Uruchomienie systemu następuje automatycznie przez komunikat o zbliżających się niekorzystnych warunkach pogodowych wysłany mailem z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

Oprogramowanie sterujące interpretuje treść wiadomości, a następnie wysyła informację zwrotną do IMiGW o przyjęciu komunikatu. Jednocześnie wiadomość SMS zostaje rozesłana do wież, w których automatycznie zostają włączone światła. Wiadomość zawiera informacje o nadchodzącym niebezpieczeństwie: typ zjawiska, stopień zagrożenia oraz ważność ostrzeżenia. Cała procedura trwa mniej niż minutę. Wyłączenie świateł następuje automatycznie po wygaśnięciu ważności komunikatu albo przez operatora.

Przez dekadę system się sprawdził i jest uznawany przez żeglarzy za pomocne narzędzie przy uprawianiu żeglugi. Dla mniej zaawansowanych wodniaków jest istotny, ponieważ w sposób jasny wskazuje nadchodzące niebezpieczeństwo.

Miejsca, w których znajdują się maszty (współrzędne geograficzne):

1. Jezioro Mamry, Skłodowo 21 43 26.55″E, 54 09 23.39N

2. Jezioro Mamry, rzeka Węgorapa, Węgorzewo 21 43 10.08E, 54″11 51.84 54N

3. Jezioro Święcajty, Ogonki 21 48 24.05″E, 54 10 58.94N

4. Jezioro Ryńskie, miasto Ryn 21 31 51.83E 53 55 49.75N

5. Jezioro Roś, Łupki 21 51 34.70″E 53 39 08.10N

6. Jezioro Mikołajskie, Mikołajki 21 37 13.90″E 53 45 53.60N

7. Jezioro Niegocin, Kępa Grajewska (wyspa) 21 47 54.18″E 54 00 20.61N

8. Jezioro Kisajno, przy wejściu do portu Oczy Mazur 21 43 55.36″E, 54 02 10.61N

9. Jezioro Mamry, Wysoki Róg 21 40 34.14″E, 54 06 07.55N

10. Jezioro Jagodne 21 43 35.43″E 53 56 01.33N

11. Jezioro Boczne, Bogaczewo 21 45 00.05″E 53 57 48.69N

12. Jezioro Łuknajno 21 40 41.04″E 53 47 09.92N

13. Jezioro Śniardwy, Nowe Guty 21 49 11.56″E 53 45 49.40N

14. Jezioro Śniardwy, Niedźwiedzi Róg 21 41 45.05″E 53 43 06.51N

15. Jezioro Bełdany, Kamień 21 33 42.63″E 53 43 21.04N

16. Jezioro Seksty, Kanał Jegliński 21 46 52.56″E 53 41 17.70N

17. Jezioro Tałty, Kanał Tałcki 21 32 33.66″E 53 51 50.70N

Warto dodać, że system został uhonorowany Nagrodą Przyjaznego Brzegu PTTK  za rok 2011.

https://warminsko-mazurska.policja.gov.pl/dokumenty/zalaczniki/32/32-41569_g.jpg
Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.