Rząd konsekwentnie zmierza do budowy kanału przecinającego Mierzeję wiślaną. Przygotowana przez rząd ustawa o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zakłada, że budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć w 2018 r., a zakończyć w 2022 r. Jej koszt wyniesie ok. 880 mln zł, ma być finansowana ze środków państwa. Plany zakładają budowę kanału o długości 1,3 kilometra o głębokości 5 metrów, co pozwoli na wpływanie do Elbląga statków o długości do 100 metrów, szerokości 20 metrów i zanurzeniu do 4 metrów. Zdaniem przedstawicieli rządu kanał to inwestycja ważna nie tylko dla regionu, ale także dla całego regionu wschodniego oraz Białorusi i Ukrainy. Podkreśla się w nim znaczenie zabiegania o nadrzędny interes publiczny, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa w regionie i swobodnego dostępu do portów zlokalizowanych nad Zalewem Wiślanym. W wystąpieniach przedstawicieli władz podkreśla się, że inwestycja stworzy około 3 tys. miejsc pracy przy realizacji, a następnie przy obsłudze kanału i pogłębianiu torów wodnych.

Powstaną również nowe miejsca pracy w portach i marinach. Samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga zabiegają o przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego. Przeciwni są natomiast mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, którzy wskazują na potrzebę ochrony cennych siedlisk. Zdania są podzielone, ale wszystko wskazuje, że inwestycja zostanie podjęta. Czy zmieni to oblicze regionu? Czy wpłynie na rozwój Elbląga? Jak przyrodniczo zmieni się rejon Mierzi Wiślanej po zbudowaniu kanału? Na te pytania nie ma jeszcze odpowiedzi.

Projekt przekopu Mierzei Wiślanej będzie kosztował 1,5 miliona euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria: cena – 60 proc., liczba pobytów na radach budowy – 20 proc. i liczba pobytów na budowie – 20 proc. Urząd Morski w Gdyni ogłosił już przetarg na jego wykonanie. Inwestycja obejmuje budowę kanału żeglugowego łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, w tym m.in. śluzy z konstrukcją zamknięć oraz portu postojowego od strony Zalewu Wiślanego. W zakres tego przedsięwzięcia wchodzą także połączenia drogowe i mostowe, w tym modernizacja wejścia do portu Elbląg. Dodatkowo projekt zakłada utworzenie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

Szacowany koszt inwestycji netto to 1 525 785, 05 euro. Przekop nadal jednak nie ma ustalonej precyzyjnej lokalizacji. Wprawdzie Urząd Morski w Gdyni przetarg na przekop Mierzei Wiślanej ogłosił, jednak dokładne miejsce, w którym on powstanie nadal nie jest znane. Do tej pory analizowane były cztery lokalizacje: Piaski, Nowy Świat, Skowronki i Przebrno. O wyborze tej ostatecznej zadecydują ministerialni urzędnicy.

Sam kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej ma kosztować 800 mln złotych. Inwestycja może być gotowa za sześć lat. Urzędnicy w ramach rekompensaty dla mieszkańców planują budowę dwóch mostów. Jeden powstać ma nad przekopem Mierzei Wiślanej i połączyć Kąty Rybackie z Krynicą Morską. Drugi ma zostać wybudowany nad Wisłą i połączyć Świbno z Mikoszewem. To rozwiązanie zastąpiłoby funkcjonującą w tym miejscu w okresie letnim przeprawę promową.
W planach jest także przebudowa drogi wojewódzkiej nr 501, biegnącej z Krynicy Morskiej przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska.
Opracował MAS
Foto: Dziennik Bałtycki, TVN24.pl

Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.