3 maja 1933 roku w hamburskiej stoczni Blohm & Voss odbyło się wodowanie barku „Gorch Fock”, jednej z czterech siostrzanych jednostek pływających do dzisiaj.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Pozostałe statki tej serii to powstałe w latach 1935-1938 „Eagle”, ex „Horst Wessel”, „Sagres III”, ex „Albert Leo Schlageter” i „Mircea”. Statek wszedł do służby jako żaglowiec szkolny niemieckiej marynarki wojennej Kriegsmarine. Kadłub został zbudowany w zaledwie 100 dni w stoczni Blohm und Voss w Hamburgu. Jednostka została ochrzczona jako „GORCH FOCK“ -pseudonim niemieckiego pisarza Johanna Kinau z Hamburg-Finkenwerder, który pisał w lokalnym niemieckim dialekcie. Stracił on życie podczas I Wojny Światowej. Po zakończeniu budowy statek rozpoczął szkolenia na wodach terytorialnych Niemiec. Zawitał w Dartmouth (UK) oraz portach w Norwegii, Finlandii i Holandii. Wraz z wybuchem II Wojny Światowej szkolenia na żaglowcu dobiegły końca. Statek został wysłany do Lauterbach na wyspie Rugia (Niemieckie Wybrzeże Bałtyku), gdzie statki szkoleniowe takie jak Horst Wessel (dziś EAGLE, USA) i Albert LEO Schlageter (dziś Sagres, Portugalia) zostały zacumowane. W marcu 1945 roku te dwa statki zostały przeniesione na zachód a GORCH FOCK pozostał i został zatopiony przez niemiecki Wehrmacht 30 kwietnia na południowym wschodzie wyspy Rugia.

Podniesiony, został przekazany marynarce ZSRR jako zdobycz wojenna i otrzymał nazwę „Towariszcz”. Po remoncie zwiększono mu powierzchnię żagli do 1900 m² i zainstalowano silnik większej mocy (520 KM). Stocznie w Wismarze i Rostocku (niemieckie wybrzeże Bałtyku) otrzymały zamówienie na odbudowę żaglowca. W 1951 ponownie wszedł do służby jako żaglowiec szkolny pod banderą ZSRR do jego macierzystego portu w Chersoniu (dzisiaj Ukraina). Przez następne 15 lat jednostka przepłynęła ponad 280,000 mil morskich. „Towariszcz” uczestniczył w licznych regatach wielkich żaglowców. W roku 1974 statek po raz pierwszy uczestniczył w „Operacji Żagiel”, której jednym z portów etapowych była Gdynia. Odniósł wtedy zwycięstwo w regatach, a jednocześnie był pierwszym okrętem niemieckiej Marynarki Wojennej w Polsce po II wojnie światowej. Kiedy Związek Radziecki rozpadł się w 1990 roku, „Towariszcz” pozostał w jego ukraińskim porcie macierzystym i zmienił banderę na ukraińską. Od 1991 roku pierwsi zachodni stażyści dołączyli na statek. Zostało to zorganizowane przez charytatywną organizację „Miłośnicy Żaglowców”. W 1992 roku okręt uczestniczył w wyścigu Columbus na wschodnim wybrzeżu Ameryki.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Ponieważ stan żaglowca się pogarszał, nieremontowany z braku funduszy, w 1995 popłynął do Anglii (Newcastle upon Tyne), gdzie miał być wyremontowany z prywatnych funduszy.

Z powodu braku własnych funduszy, statek popłynął do Stoczni Appledore w Newcastle blisko Tyne w Anglii, na zaproszenie organizacji „Ludzie przeciwko przestępczości”. Po inspekcji statku, okazało się, że dostępne środki nie były wystarczające do pokrycia kosztów naprawy. W 1997 TOVARISHCH został odholowany do Middlesborough, gdzie Korporacja Rozwoju Teeside przeznaczyła statek do rozbudowy w stoczni dla tradycyjnych statków. W tym czasie, przyjaciele załogi i statku w Wielkiej Brytanii, dostarczali wsparcia w radzeniu sobie z codziennymi problemami. Miłośnicy Żaglowców (UK) i Niemcy organizowali dla załogi transport do domu dwukrotnie każdego roku. Z powodów finansowych, nie został jednak wyremontowany, ale w 1999 roku przepłynął do Niemiec, do Wilhelmshaven, gdzie został zakupiony przez stowarzyszenie Tall-Ship Friends Deutschland. W 2003 został przetransportowany do Stralsundu, który stał się jego portem macierzystym, a 29 listopada 2003 żaglowiec ponownie został przemianowany na „Gorch Fock”. Aktualnie jest statkiem-muzeum, aczkolwiek zbierane są fundusze w celu doprowadzenia go do zdolności do pływania. W 1958 roku na podstawie oryginalnych planów zbudowano w Hamburgu replikę żaglowca, statek „Gorch Fock II”, który żegluje do dzisiaj.

Po remoncie w lokalnej stoczni w Stralsundzie 29 listopada 2003 r. statek został ochrzczony i przywrócono mu dawne imię „GORCH FOCK” oraz zarejestrowano go w niemieckim wykazie statków. Wolontariusze pracowali podczas mrozu i śniegu przy demontażu starego sprzętu na pokładzie, w pomieszczeniach dla załogi i maszynowni.

W 2004 roku lokalny klub wsparcia stworzył muzeum na statku.
W 2005 roku dawne kwatery kadetów były gotowe do przyjęcia ok. 500 osób.
W 2008 roku podwodna część kadłuba została wyremontowana,
w 2009 nadbudówka na rufie została wymieniona,
w 2010 roku salon kapitana został wyremontowany,
w 2011 roku pomieszczenia dla oficerów zostały przebudowane.

MAS na podstawie Wikimedia common,

Foto Wojtek Skóra, domena publiczna

Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.