Szanowni Państwo,

prezentujemy wyniki dogrywki, w której wzięło udział 16 zawodników walczących o 3 miejsce w konkursie Król Wiedzy Żeglarskiej 2021.

Mamy zatem rozstrzygnięcie konkursu; największą liczbę punktów w dogrywce zdobył Pan Leszek Lustyk z Londynu, który uzyskał wynik 7 pkt i on zajął ostatecznie 3 miejsce w konkursie Król Wiedzy Żeglarskiej edycji 2021. Miejsce 2 w 10-tygodniowej rywalizacji wywalczył Pan Marcin Godlewski z Warszawy, a Królem Wiedzy Żeglarskiej został Pan Wojciech Vito Spychalski ze Sławy, który w ubiegłym sezonie zajął 2 miejsce.

Rozwiązanie Dogrywki:

  1. Jak nazywał się jacht zaprojektowany przez Mieczysława Plucińskiego na podstawie planów Olimpijki i z jakiego materiału był budowany?

Po, wykonany na podstawie planów Olimpijki, ale budowany był, ze względów oszczędnościowych, z dykty. Jacht ten powstał jako tańsza wersja Olimpijki. Na łamach „Sportu Wodnego Mieczysław Pluciński tak charakteryzował swój projekt (pisownia oryginalna):  „Łódź ta, typu „Po” wykonana została w tym celu, aby kluby, czy poszczególni żeglarze mogli się trenować na taniej łodzi olimpijskiej i dopiero po wyszkoleniu siadli na drogi Olimpijki. Chodzi o to, aby oszczędzić drogiego sprzętu, gdyż łódź najwięcej niszczy się przy nauce.” (Sport Wodny”, 1936). Łódź swą konstruktor nazwał Olimpijką dyktową, jacht wykonany z dykty według wzoru monotypu olimpijskiego. Wymiary, powierzchnia żagla i wyporność były takie same jak w monotypie niemieckim, od oryginału różniła ją waga, była lżejsza,  sposobem budowy oraz oczywiście materiałem kadłuba. Zamiast kosztownego mahoniu zastosowano tanią, ale nietrwałą dyktę.

2. W którym roku wydano Przepisy Techniczne PZŻ i z jakich działów się składały?

 Pierwsze przepisy techniczne klas ograniczonych opracował Antoni Aleksandrowicz w II połowie lat 20. Później obejmowały one kolejne klasy powstające w kraju i rekomendowane do zastosowania na szerszą skalę. 1 marca 1935 roku PZŻ wprowadził Przepisy Techniczne podzielone na 3 części: rejestracja jachtów i opłaty, przepisy pomiarowe oraz przepisy budowlane.

3. W którym roku odbyły się pierwsze targi Boatshow w Łodzi?

1999Kto był pierwszym zdobywcą pięciu szmaragdów Żeglarskiej Odznaki Turystycznej?

4. Stefan Pufal, kapitan związany ze środowiskiem gdańskim. Dziś więcej szmaragdów w Żeglarskiej Odznace Turystycznej ma tylko jeden żeglarz, Michał Palczyński, armator jachtu „Crystal”. Zweryfikowano także staż kilku kapitanów z dużym dorobkiem, ale oficjalnego wręczenia odznak ŻOT jeszcze nie było.

5. Ile czasopism i w których latach wydawanych nosiło tytuł „ Żeglarz”?

1934 – Żeglarz” wydawany początkowo jako dodatek do harcerskiego pisma „Na Tropie”. Wydawano je w latach 1934-1937 oraz 1939.

„Żeglarz – miesięcznik dla młodzieży poświęcony pracy na morzu”, pismo wydawane w latach 1946-1948

„Żeglarz – magazyn morski”, wydawany w latach 1988-1989. Wydano kilka numerów po czym tytuł zniknął z rynku.

W latach 1922-1932 Józef Klejnot-Turski wydawał pismo „Żeglarz Polski”, które zmieniało tytuł i częstotliwość ukazywania się na rynku prasowym.

Czasopismo „Żeglarz Polski z 1920 roku, które było „organem Związku Zawodowego pracowników na drogach wodnych Rzeczypospolitej Polskiej” jak brzmiał podtytuł. Znany jest zaledwie jeden numer tytułu, z lutego 1920 roku.

„Młody Żeglarz” to tytuł ukazujący się w latach 1949-1951 staraniem organizacji Służba Polsce.

Pismo „Żeglarz” wydawane było także staraniem Polaków mieszkających na kontynencie amerykańskim

6. Proszę podać nazwisko autora oraz tytuł znanego podręcznika żeglarskiego, którego ukazała się tylko część 1, a kontynuacja nigdy nie nastąpiła.

Pod redakcją Dariusza Mikołajczyka, „Wiadomości o żeglarstwie cz.1”. wyd. 1975

Zbigniew Dąbrowski, Jerzy Dziewulski – Żeglarz amator, Część 1 – Technika, wyd. 1992Proszę podać nazwisko i nazwę jachtu polskiego żeglarza, który jako pierwszy przepłynął Atlantyk samotnie.

7. Krzysztof Grabowski na jachcie „Tethys” w 1959 roku. Grabowski był pilotem RAF podczas II wojny Światowej, a jego samotny rejs miał charakter prywatny. Już choćby te dwa fakty stanowiły podstawę do pomijania żeglarza w oficjalnych dokumentach i w mediach.

  • Światowa Federacja Żeglarstwa działa obecnie pod nazwą World Sailing. Proszę podać co najmniej dwie nazwy tej organizacji z przeszłości.

1907-1996          IYRU  International Yachting Racing Union

1996-2015          ISAF International Sailing Federation

8. Jak brzmiała pierwotna nazwa regat znanych później jako Whitbread Round the World Race?

Początkowo anonsowano te regaty jako Clipper Race. Kiedy w organizację imprezy włączył się browar Whitbread odsunięto od zarządzania projektem dotychczasowych organizatorów i powołano nowy komitet organizacyjny nadając zarazem browarowi status sponsora tytularnego imprezy. Co ciekawe, magazyn „Żagle” jeszcze w 1974 roku używał nazwy Clipper Race w materiałach opisujących przebieg wokółziemskiego wyścigu. W latach 1975/1976 zorganizowano regaty Clipper Race, czyli szlakiem kliprów herbacianych z jednym postojem w Australii. Do tej imprezy zgłoszony był jacht „Jan z Kolna’, ale ostatecznie nie wystartował.

  1. W którym roku w regatach Whitbread Round the World Race wystartował po raz ostatni jacht drewniany i jak ów jacht się nazywał.  Jaki był największy jacht startujący w regatach o Puchar Ameryki?

„Reliance” był największym jachtem w dziejach Pucharu Ameryki.

1934-1939
1946-1948
1988
1992-2001 

10. W którym roku w regatach Whitbread Round the World Race wystartował po raz ostatni jacht drewniany i jak ów jacht się nazywał. Jaki był największy jacht startujący w regatach o Puchar Ameryki?
Odp:    Dwa ostatnie drewniane jachty wystartowały w Whitbread Round the World Race w trzeciej edycji w roku 1981. Były to: „Croky” i „Vivanapoli”.

Największym jachtem w historii America’s Cup był Reliance

długośćLOA 201 stóp 0 cali (61,26 m)
LWL 90 stóp 0 cali (27,43 m)
szerokość26 stóp 0 cali (7,92 m)
zanurzenie20 stóp 0 cali (6,10 m)
pow. żagli1,501 m 2 (16,160 stóp kwadratowych)
liczba załogi64
Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.