Szanowni Państwo,

już wszystko wiemy. Królem Wiedzy Żeglarskiej sezonu 2020 został pan Marek Winiarczyk, kapitan jachtowy, instruktor żeglarstwa i bojerów, człowiek wielu talentów i właściciel ogromnej biblioteki żeglarskiej.

Jego Wysokość Marek XX, Król Wiedzy Żeglarskiej, rozpoczął studia na Wydziale Prawa i Administracji w 1967 roku i wówczas wstąpił do Warszawskiego Yacht Klubu, największego w Polsce międzyuczelnianego klubu żeglarskiego. Zdobywał kolejne stopnie żeglarskie, organizował obozy żeglarskie, którymi kierował przez kilkanaście kolejnych lat. Prowadził kursy szkoleniowe, kierował także rejsami studenckimi poza granicami Polski. Pełnił również rolę członka Komisji Dyscyplinarnej Warszawskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego. Pan Marek jest również aktyny na polu wspierania żeglarzy niepełnosprawnych, już od 25 lat organizuje w Giżycku obozy dla osób z niepełnosprawnościami, a także Puchar Polski Żeglarzy Niepełnosprawnych oraz oficjalne Mistrzostwa Polski. Jest również organizatorem –od 2002 roku- Mistrzostw Polski w klasie DZ, a ponieważ jest fanem tej klasy, zebrał największą chyba flotyllę tych jachtów Polsce, aż 9 sztuk.

Król Wiedzy Żeglarskiej, Marek XX.

Pan Marek interesuje się żeglarstwem, ale również kulturą marynistyczną i -oczywiście- historią. Zbiera książki o tematyce żeglarskiej, jak sam mówi, ma chyba wszystkie, które w Polsce się ukazały, a jego domową bibliotekę uzupełniają pozycje wydane w językach angielskim i niemieckim. Zbiory uzupełniają roczniki pism żeglarskich i morskich, gromadzone od lat, są prawdziwą kopalnią wiedzy, tak bardzo przydatnej -jak sam mówi- w kolejnych rundach konkursu. Wadą tych zbiorów jest ich niechętne udostępnianie przez właściciela, ale zaprzyjaźnieni żeglarze zawsze znajdą tam ciepły kącik.

2 miejsce w naszym konkursie zajął pan Wojciech Spychalski ze Sławy w województwie lubuskim.

Wojciech Spychalski, z wodą związany hobbystycznie od 8 roku życia, „zarażony pasją” przez swojego ojca. Aktualnie morski sternik jachtowy i motorowodny. Z wykształcenia inżynier górnik – aktywny zawodowo. W wolnych chwilach: pływa po polskich akwenach śródlądowych a także wraz z grupą przyjaciół po Morzu Bałtyckim, uprawia turystykę rowerową i górską. Interesuje się historią rozwoju gospodarki morskiej i żeglarstwa w Polsce, szczególnie w okresie międzywojennym. Z wodą związany hobbystycznie od 8 roku życia, „zarażony pasją” przez swojego ojca. Aktualnie morski sternik jachtowy i motorowodny. Z wykształcenia inżynier górnik – aktywny zawodowo. W wolnych chwilach: pływa po polskich akwenach śródlądowych a także wraz z grupą przyjaciół po Morzu Bałtyckim, uprawia turystykę rowerową i górską. Interesuje się historią rozwoju gospodarki morskiej i żeglarstwa w Polsce, szczególnie w okresie międzywojennym.

Na miejscu 3 uplasowali się państwo Iwona i Marek Tarczyńscy. Żeglarstwo uprawiali od zawsze, ale te przez wielkie „Ż”, od czasu emerytury. W rejsie do Hamburga poznali dobrodziejstwo Schengen i zaplanowali żeglarski program Nurtem Schengen, tj. odwiedziny morskich krajów traktatu. Zamiar wykonali w 7 rejsach.

2009 Warszawa- Paryż -la Havre – Dunkierka – Amsterdam – Gdańsk – Warszawa, Fokusem 650, Cerberyna Mila (CM). 

2010 Strasburg – Chersoń, CM 2 (Antila 24). Renem do Saony i Rodanu, M. Tyrreńskim, M. Jońskim, przez wyspę Othoni, Kanał Koryncki, M. Egejskim, Dardanelle, M. Marmara, przez Bosfor, M. Czarne, Warnę, Odessę.

2012 Marsylia – Amsterdam, przez Gibraltar, Atlantyk, Biskaje, La Manche, M. Północne, odwiedzili m. In. Barcelonę, St. Vincento, A Corune, St. Malo, Cherbourg.

2013 Dookoła Bałtyku. Z Laboe Kanałem Kilońskim na M. Północne, Limfjordem do Gőteborga, na Kanał Gotha, do Sztokholmu, na Alandy, Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę do Górek Zachodnich.

2014 Gdynia –Oslo, CM3 (Supero 800); Świnoujście, Skagen i przez Skagerrak do Arendal i Oslo, szkierami do Sundu, przez Ystad na Bornholm i do Gdyni.

2015 Islandia – Morze Śródziemne; Górki Zachodnie, Bornholm, Stavanger, Szetlandy, Wyspy Owcze, Islandia (Hofn). Powrót: Orkady, Pentland Firth przy cyplu Duncansby, Wick, Kanał Kaledoński, jezioro Loch Ness, Oban, Crinan Canal, M. Irlandzkie, cypel Kornwalii, wyspa D’ousessant na La Manche, Biskaje, Royan, Gironda i Garonna, Bordeaux, Kanałem Południowym na M. Śródziemne do Frontignan Plage.

2016 Na Maltę i dookoła Adriatyku. Ze słoweńskiego Koper przez Wenecję, Otranto, na Sycylię i przez Syrakuzy do Valetty. Powrót bałkańskim brzegiem Adriatyku przez Albanię, Czarnogórę, Chorwację.

RAZEM w 7 rejsach spędzili 310 dni, pokonali 18 tys. Mm i odwiedzili ponad 500 portów i przystani.

Za swój program otrzymali m.in. 7 razy Błękitną Wstęgą Komandora Jacht Klubu Politechniki Warszawskiej, 4 razy nagrodę PZŻ Błękitny Spinaker, Wielką Złotą Odznaką Żeglarską PTTK, Nagrodę miesięcznika „Żagle”, Nagrodę Honorową Stowarzyszenia Armatorów Jachtowych. Zajęli 2 miejsce w konkursie mies. „Wiatr” Żeglarz roku 2015. Uchwałą Zarządu PZŻ otrzymali  Honorowe Odznaki Zasłużony dla Żeglarstwa Polskiego.                 

Laureatom naszego trudnego konkursu gratulujemy ogromnej wiedzy żeglarskiej, a wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział w konkursie. Fundatorom nagród bardzo dziękujemy za wsparcie naszego pomysłu, uwierzyli w nasz projekt, choć rodził się bardzo szybko, w odpowiedzi na pandemię i ograniczenia w życiu codziennym. Oczywiście nie znaczy to, że konkurs Król Wiedzy Żeglarskiej zniknie wraz z wirusem COVID 19. Obiecujemy, że nasz konkurs-zabawa będzie miał dalszy ciąg.                

Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.