Locja – Szlak dolnej Warty (Pętla Wielkopolska – część 1)

Ogólna charakterystyka szlaku:

Początek: Kostrzyn nad Odrą
Koniec: Santok

Długość i opis szlaku:
68.002

Szerokość szlaku żeglownego wynosi 50-70 metrów. Głębokości tranzytowe wynoszą przy średniej niskiej wodzie od 120 do 130 cm, a przy średnim stanie wody od 220 do 300 cm w nurcie. Rzeka jest uregulowana na całym odcinku przy pomocy ostróg faszynowo-kamiennych. Szlak żeglowny oznakowany jest znakami brzegowymi.

Km 0,8 Lb. Kostrzyn. Nabrzeże przeładunkowe Zakładów Kostrzyn Paper S.A.
Km 1,4 Pb. Portowe nabrzeże przeładunkowe. Jeden z najnowocześniejszych portów żeglugi śródlądowej w Polsce.
Km 1,7 Most kolejowy WWŻ – 4,4m
Km 2,2 Most kolejowy WWŻ – 4,3m
Km 2,3 Pb. Nabrzeże miejskie. Możliwy krótki postój w celu dokonania zakupów.
Km 2,4 Lb. Przystań klubu żeglarskiego \”Delfin\”. Zaplecze sanitarne, możliwość zatankowania i rozbicia namiotu.
Km 2,45 Most drogowy WWŻ – 3,9m (Lb. – ujście Postomii)
Km 3,6 Pb. Wodowskaz Kostrzyn (\”0\” = 8,78m n.p.m.) – miejsce podania głębokości tranzytowych do Krzyża Wlkp. i Poznania.
Km 3,8 Lb. Marina Cafe Kanape (ul. Nadbrzeżna 4). Mała przystań z zapleczem sanitarnym, pokojami do wynajęcia, campingiem. Na zamówienie ochrona łodzi przez całą dobę.
Km 3,8 Pb. Ujście Starej Warty (kanał Moszówek).
Km 4-9. Warta meandruje, tworząc odsypiska. Przeszkody podwodne oznakowane są znakami pływającymi.
Km 12. Przelewa się woda z Warty do starorzecza Warty Rezerwatu Słońsk.
Km 19-24 Pb. Miejscowość Kłopotowo, z przeprawą promową Kłopotowo-Witnica na km 22,3.
Km 24,0 Most drogowy w Świerkocinie.
Km 26,0 Lb. Wieś Boguszyniec.
Km 27,9 Pb. Świerkocin. Przed mostem drogowym Nowiny Wielkie – Krzeszyce na km 28,5 (WWŻ – 5,1m) siedziba strażnika wodnego. Za mostem nad wysokim brzegiem budynek Nadzoru Wodnego w Świerkocinie.
Km 29,3 Uwaga na ostre zakole w lewo, a następnie szerokim łukiem w prawo aż do km 31,0.
Km 31,0 Lb. Wieś Studzionka.
Km 32,0 Pb. Podjenin.
Km 34,0 Pb. Gostkowice, przepompownia.
Km 35,0 Uwaga za rozmyte ostrogi.
Km 36,0 Pb. Włostów.
Km 38,0 Pb. Niwica – Kołczyn.
Km 40,0 Lb. Na wale usytuowana święta figurka upamiętniająca tragiczne wydarzenie.
Km 43,0 Pb. Chwałkowice.
Km 50,2 Nowy most na obwodnicy Gorzowa Wlkp., WWŻ – 6,33m.
Km 54,7 Lb. Nieczynny port Zakładów Silvana. Nabrzeże portowe.
Km 55,4 Lb. Gorzów Wlkp. Przystań wioślarska AZS AWF. Zaplecze sanitarne, dobre miejsce na biwak, w pobliżu sklepy.
Km 55,7 Most kolejowy Zbąszynek – Gorzów, WWŻ – 4,1m.
Km 55,9 Ujście rzeki Kłodawka.
Km 56,0 Pb. Przystań pasażerska, nowy bulwar miejski (dł. 50m). Tankowanie paliwa przy ul. Grobla 1. Do zatankowania najlepiej podpłynąć pod most Staromiejski na drodze nr 3 Szczecin – Jelenia Góra (droga nr 3) na km 56,3 (WWŻ – 3,5m). Stąd też jest kilkaset metrów do Rynku.
Km 57,0 Lb. Przystań Klubu Sportowego \”Admira\”. Zaplecze sanitarne, wypożyczalnia kajaków, możliwość zatankowania w promieniu 200m. Prezes Jerzy Hopfer, wiceprezes Jerzy Krajewski.
Km 57,3 Most Lubuski, fragment Trasy Nadwarciańskiej – obwodnicy Gorzowa na drodze E65, WWŻ – 5,7m.
Km 57,5 Lb. Stocznia remontowa w Gorzowie Wlkp. Przy wysokim stanie wód można wpłynąć do stoczniowego basenu, skąd jest blisko do stacji benzynowej przy ul. Zielonej. Za wałem, na przedłużeniu wejścia do basenu, budynek – siedziba Nadzoru Wodnego.
Km 59-60. Warta meandruje, tworząc płycizny na rogach. Płyniemy podchodząc pod buchtę, tam, gdzie większy zapas wody pod stępką.
Km 60,5 Pb. Czechów z dominującą wieżą kościoła.
Km 65,0 Pb Mostek kolejowy. Widoczna wieża na skarpie północnej wskazuje miejscowość Santok.
Km 67,7 Przeprawa promowa w Santoku. Prom dolnoliniowy.
Km 68,2 Pb. Ujście Noteci do Warty – rozgałęzienie dróg wodnych. Dla Noteci jest to km 226,1.

Polecane miejsca postojowe i noclegowe:
– Kostrzyn
– Gorzów Wlkp.
– Santok

Przeszkody i ostrzeżenia:
Momentami Warta meandruje, tworząc odsypiska bądź ostrogi. Na szczęście dla kajaka nie jest to tak groźne jak dla jachtu.

Warunki wodne:
Dzięki uprzejmości Mariny Ląd, laureata II edycji Nagrody Przyjaznego Brzegu, przedstawiamy locję rzeki Warty:
www.marinalad.pl/warta.htm

Jako główne źródło posłużyła książka:
Mirosław Słowiński, Grzegorz Nadolny
Wielka Pętla Wielkopolski. Warta – Noteć – Gopło – Warta.
Przewodnik nie tylko dla wodniaków
Wydawnictwo: Satchwell Warszawa, 2007r.
www.wpw.net.pl

Warta jest kilometrowana od ujścia do Odry i jej jednolity kilometraż wynosi 406,6 km.
Z punktu widzenia warunków nawigacyjnych Wartę można podzielić na 3 odcinki.

Dolna Warta
Km 0,00 – 68,2: Od Kostrzyna do Santoku (ujścia Noteci do Warty)
Szerokość szlaku żeglownego wynosi 50-70 metrów. Głębokości tranzytowe wynoszą przy średniej niskiej wodzie od 120 do 130 cm. A przy średnim stanie wody 220 do 300 cm w nurcie. Rzeka jest uregulowana na całym odcinku przy pomocy ostróg faszynowo-kamiennych. Szlak żeglowny oznakowany jest znakami brzegowymi.

Warta Środkowa
Km 68,2 – 252: od Santoku do Lubonia
Szerokość szlaku żeglownego między Santokiem, a Poznaniem wynosi: 36–40 metrów. Szlak oznakowany jest znakami brzegowymi.
Głębokości tranzytowe szlaku żeglownego zależne są od stanów wody i wynoszą przy średniej niskiej wodzie 90 cm, przy średniej wodzie 160 cm.

Górna Warta
Km 252 – 406,6: od Lubonia do Konina
Szerokość szlaku wynosi 30 metrów.
Powyżej Lubonia (km 253,5) średnie głębokości tranzytowe wynoszą ok. 110 – 100 cm.
Szlak żeglowny oznakowany jest znakami brzegowymi.

Atrakcje turystyczne:
– Kostrzyn: zamek z XVIw., ruiny Starego Miasta mocno zniszczonego w czasie II wojny światowej.
– od km 2,45 do km 22,3 ciągnie się wzdłuż Warty najmłodszy w Polsce Park Narodowy Ujście Warty z Rezerwatem Ptaków Słońsk
– Gorzów Wlkp.: katedra gotycka (XIV-XVw.), fragmenty murów miejskich (XIVw.) z basztami, zbrojownia
– Santok – jeden z najważniejszych polskich grodów pogranicznych, niestety zachowało się jedynie grodzisko, które jest obecnie niewielkim, zadrzewionym pagórkiem wśród podmokłych łąk

Warsztaty naprawcze:
Kostrzyn:
– Marina Cafe Kanape, Brigitte Andrzejewski, ul. Nadbrzeżna 4, tel. (0-95) 752 24 62
– Poczta, ul. Piastowska 5 oraz ul. Gorzowska 58
– stacja paliw STATOIL, ul. Sikorskiego, tel. (0-95) 752 41 40 (stacja w pobliżu mostów, ok. 500m od przystani – orientować się na McDonald\\\’s)
– stacja paliw ORLEN, ul. Gorzowska 2, tel. (0-95) 752 34 80 (ok. 1,5km – paliwo mogą dowieźć na przystań)

Świerkocin – Nadzór Wodny (za mostem nad wysokim brzegiem), tel. (0-95) 751 19 24

Gorzów Wlkp.
– Przystań Wioślarska AZS AWF, tel. (0-95) 727 92 81
– Przystań Klubu Sportowego \”Admira\”, ul. Wał Okrężny 32, tel. (0-95) 722 40 48
– Informacja Turystyczna PTTK, ul. Wał Okrężny 32, tel. (0-95) 735 28 38

Telefony alarmowe:
Kostrzyn:
– Pogotowie Ratunkowe, ul. Narutowicza 6, tel. (0-95) 728 83 70 lub 999
– Szpital, ul. Narutowicza 6, tel. (0-95) 752 30 11
– Straż Pożarna, ul. Gorzowska 1, tel. (0-95) 752 34 27 lub 998
– Policja, ul. Jana Pawła II 64, tel. (0-95) 752 26 81 lub 997

Gorzów Wlkp.
– Lubuskie Centrum Zdrowia Publicznego, ul. Teatralna 30, tel. (0-95) 720 50 06, (0-95) 720 50 07
– Straż Pożarna, ul. Dąbrowskiego 3, tel. (0-95) 733 83 00, (0-95) 733 83 04
– Straż Miejska, ul. Obotrycka 6, tel(0-95) 721 67 28
– Policja, ul. Wyszyńskiego 122, tel. (0-95) 721 25 11

Atrakcje turystyczne:
– Kostrzyn: zamek z XVIw., ruiny Starego Miasta mocno zniszczonego w czasie II wojny światowej.
– od km 2,45 do km 22,3 ciągnie się wzdłuż Warty najmłodszy w Polsce Park Narodowy Ujście Warty z Rezerwatem Ptaków Słońsk
– Gorzów Wlkp.: katedra gotycka (XIV-XVw.), fragmenty murów miejskich (XIVw.) z basztami, zbrojownia
– Santok – jeden z najważniejszych polskich grodów pogranicznych, niestety zachowało się jedynie grodzisko, które jest obecnie niewielkim, zadrzewionym pagórkiem wśród podmokłych łąk

Polecane przewodniki:
Mirosław Słowiński, Grzegorz Nadolny
Wielka Pętla Wielkopolski. Warta – Noteć – Gopło – Warta.
Przewodnik nie tylko dla wodniaków
Wydawnictwo: Satchwell Warszawa, 2007r.
www.wpw.net.pl

Szlaki powiązane ze szlakiem głównym:Szlak Noteci
Pętla Wielkopolska – część 2

Linki rekomendowane:
Marina Ląd, laureat II edycji Nagrody Przyjaznego Brzegu