Najlepsze jachty w nowym sezonie zostały wybrane. 15 edycja plebiscytu European Yacht of the Year została rozstrzygnięta. Kryteria, którymi kierowało się 12 jurorów – dziennikarzy najbardziej znanych pism żeglarskich, to innowacyjność, jakość budowy, osiągi oraz stosunek jakości do ceny. Konkurs rozstrzygany jest w pięciu kategoriach

FAMILY CRUISER

Nominowani: Beneteau Oceanis 51, Hanse 548, Jeanneau Sun Odyssey 440

zwycięzca: Jeanneau Sun Odyssey 440

project znanego konstruktora, Philippe’a Brianda zwyciężył ze względu na masowość produkcji, a uwagę jurorów zwrócił kształt kadłuba, liczba otworów świetlnych, konfiguracja kokpitu oraz elegancja wnętrza. Cena jachtu to  €184,400 netto.

LUXURY CRUISER

Nominowani: Amel 50, Hallberg-Rassy 44, Ice 60

zwycięzca: Amel 50

Jurorów zachwycił elegancją I jakością wykończenia. Uwagę zwracała również funkcjonalność wnętrza oraz ergonomia. Jacht jest niezwykle funkcjonalny i łatwy do obsłużenia nawet p[rzez dwie osoby, co sprawia, że jest doskonałą jednostką zarówno do rejsów weekendowych jak też dalekich wypraw. Cena wydaje się adekwatna do kategorii –  €750,000 netto.

 

PERFORMANCE CRUISER

Nominowani: ClubSwan 50, Grand Soleil Performance 34, JPK 45

zwycięzca: ClubSwan 50

Club Swan to zachwycająca jednostka; piękne i harmonijne linie idą w parze z osiągami jachtu, który wydaje się, że nie ma wad. Elegancka sylwetka nie wyklucza szybkości, co udowadnia ta konstrukcja. Wygodny kokpit pozwala na pomieszczenie licznej załogi, ale pamiętać trzeba, że jest to jacht na wskroś nowoczesny, z pretensjami do żeglarstwa regatowego.  Cena nie jest niska, €1.1mln, ale klient otrzymuje wysmakowaną jednostkę pozwalającą na udział w poważnych regatach.

 

SPECIAL YACHT

Nominowani: Beneteau Figaro 3, Flaar M37, TF10 Trimaran

zwycięzca: Beneteau Figaro 3

Projekt znanego z najszybszych regatowych konstrukcji biura VPLP, niezwykle zybki, lekki, a do tego wyposażony w hydroskrzydła pozwalające na zmniejszenie oporów żeglugi I znaczący wzrost prędkości. Konstrukcja była testowana prawie rok, skoncentrowano się na szybkości i trwałości wciąż nieco eksperymentalnych elementów jakimi są foile, udało się zachować ich największe zalety przy niewielkiej masie i znacznej trwałości. Zainteresowanie nowym jachtem jest tak wielkie, że ustawiła się po nie ogromna kolejka chętnych, a na odbiór jachtu trzeba czekać aż kilka miesięcy. Cena nie jest niska; €149,404 netto, ale chętnych nie brakuje.

 

MULTIHULLS

Nominowani: Fountaine Pajot Saona 47, Leopard 45, Neel 51

zwycięzca: Neel 51

Jacht o bardzo kontrowersyjnej sylwetce, ale widać, że konstruktorzy postawili na funkcjonalizm kosztem estetyki. Niewielki trimaran wygląda, jakby był skróconą wersją większej jednostki, nie pomogły sztuczki stylistyczne, jest bardzo wysoki, a krótki, co kłóci się nieco z tradycyjną wizją jachtu turystycznego. Ta konstrukcja udowadnia, że trimarany powstają nie tylko do bicia oceanicznych rekordów, ale także do wygodnej turystyki rodzinnej lub czarterowej. Cena netto to €669,800, niemała, ale jacht znajduje nabywców, a nagroda z pewnością poprawi jeszcze wyniki sprzedaży.

MAS

foto: materiały producentów

 

Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.