30 sierpnia 1909 roku w Radomiu urodził się Tadeusz Sołtyk, polski inżynier, konstruktor lotniczy, profesor nauk technicznych, konstruktor jachtowy, autor projektów 7 jachtów „Kumka”.

W 1929 roku zaprojektował pierwszy jacht – „Kumkę I). Pracę zawodową rozpoczął w 1935 roku w Państwowych Zakładach Lotniczych w Warszawie. W tym czasie powstały także kolejne jednostki pływające z napędem żaglowym – „Kumka II” (1935) i „Kumka III” (1936). W roku 1936 Tadeusz Sołtyk kierował Ośrodkiem Przygotowania Przedolimpijskiego w Pucku. W latach 1936-37 powstały dwa bojery – jeden w stylu niemieckim z płozą sterowniczą z tyłu  i drugi, wzorowany na konstrukcjach amerykańskich sterowany płozą z przodu W roku 1937 zaprojektował stalową „Kumkę IV” – jest to prawdopodobnie pierwszy spawany kadłub jednostki pływającej na świecie. W roku 1938 – powstały szkice jachtu „Transatlantyk”, projektowanego dla harcerzy planujących daleką wyprawę. Po wojnie Tadeusz Sołtyk został głównym konstruktorem w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych w Łodzi, a po ich likwidacji przeniósł się do Warszawy. Początkowo pracował w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego, potem w Instytucie Lotnictwa. Później pracował w Przemysłowym Instytucie Automatyki i Pomiarów, gdzie zajmował się automatyką okrętów. Wówczas powstały m.in. układy zdalnego sterowania silnikami okrętowymi.  W roku 1969 naszkicował  jacht S 69, który był rozwinięciem jachtu „Kumka IV”. Na początku lat 70. powstało studium teoretyczne jachtu do regat samotników przez Atlantyk, Zaprojektował wówczas także eksperymentalny, ponad 20-metrowej długości, jacht TS-73, który w założeniu miał służyć do wypoczynku pod żaglami i obsługiwany miał być przez szkieletową załogę. Kilka lat później Francuzi zbudowali jacht regatowy o bardzo podobnej konstrukcji „Vendredi 13” startujący w regatach OSTAR. W latach 1947-1969 powstały także jednostki pływające: kajak (1947), jachty Delta (1955), „Kumka V” (1956), „Kumka VI” (1965) oraz kanadyjka „Kumka VII” zbudowana jako skośnodenna  ze sklejki na szkielecie sosnowym. Oprócz pracy konstruktorskiej Tadeusz Sołtyk wykładał na Politechnice Łódzkiej, Gdańskiej i Warszawskiej oraz w Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. W roku 1995 uzyskał tytuł profesora. Uczestniczył także w pracy instytutów badawczych i był członkiem Krajowej Rady Lotnictwa.

opracował MAS

Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.