Ostatni okres upływa pod znakiem spektakularnych rekordów prędkości w różnorodnych konkurencjach na wodzie. Rekord prędkości uzyskany ostatnio  przez australijskiego żeglarza Paula Larsena u wybrzeży Namibii i wynoszący 65,45 węzła pobudził na nowo wyobraźnię miłośników prędkości pod żaglami. Oto bowiem  eksperymentalny pojazd „Vestas Sail Rocket”, wehikuł napędzany siłą wiatru, pobił rekord szybkości o ponad 10 węzłów uzyskując w trzech sesjach kolejno 59,23 w, 59,37 w, aby wreszcie przełamać magiczną barierę sześćdziesięciu węzłów uzyskując na dystansie 500 metrów  prędkość aż 65,45 węzła (111,12 km/h). Tak szybko nie żeglował jeszcze nikt, przekroczona została kolejna bariera wyobraźni.

Bojery

Najszybszymi pojazdami napędzanymi wiatrem pozostają bojery, które poruszają się na lodzie, w środowisku sprzyjającym uzyskiwaniu dużych szybkości z uwagi na małe opory ruchu.

  • Rekord prędkości na lodzie należy do Johna D. Buchstaffa i jego ślizgu „Debutante”. Ustanowiony został w 1938 roku i wynosi 143 mile na godzinę, czyli 230 km/h. Niektórzy historycy podają ten wynik w wątpliwość
  • Rekord prędkości w bojerze poruszającym się na stałym lądzie należy do Richarda Jenkinsa i jego pojazdu „Greenbird”, który na dnie jeziora w Stanach Zjednoczonych uzyskał prędkość 126,2 mil na godzinę, czyli 203,1 km/h. Zaznaczyć jednak trzeba, że w tym przypadku określenie bojer jest nieprecyzyjne, jest to bowiem pojazd na kołach w zarysie przypominający klasyczny ślizg lodowy, napędzany siłą wiatru. „Greenbird” to pojazd ze sztywnym płatem, wykonany w całości z włókna węglowego, o bardzo aerodynamicznych kształtach, do maksimum wykorzystujący laminarny opływ powietrza.

Rekord Polski

  • W Polsce także próbowano bić rekordy prędkości. Na Zalewie Zegrzyńskim w 1969 roku do próby stanęło ośmiu zawodników z Warszawy i Mikołajek, a rekord ustanowił Eugeniusz Moroz z WKŻ STAL Warszawa uzyskując 72,289 km/h. Późniejsze oficjalne próby nie są znane.

Deski

Deskarze w tabelach rekordów figurowali od 1986 roku, kiedy to Pascal Maqa uzyskał 39,8 węzłów. Później aż dziewięć razy ustanawiali nowe rekordy, a ostatni należący do nich to rezultat Francuza Antoine’a Albeau z 2008 roku wynoszący 49,09 węzła

Rekord kobiecy należy do Francuzki Charlotte Consarti i wynosi 50,43 węzła. W tabelach odnotowano także rekord Polski ustanowiony w 2005 roku przez Marka Matlera

Kajty

Do rywalizacji o miano najszybszych na Ziemi wehikułów napędzanych wiatrem w 2008 roku włączyli się kitesurferzy. To właśnie ci zawodnicy przełamali jako pierwsi barierę 50 węzłów, rekordy ustanawiali sześciokrotnie, a obecnie najlepszy wynik należy do Amerykanina Roba Douglasa, ustanowiony został w 2010 roku i wynosi 55,65 węzła.

Jachty żaglowe

  • Na dystansie 500 metrów mierzył swoje osiągi także eksperymentalny trimaran „Hydroptere” wyposażony w skrzydła wynoszące kadłub z wody przy większych prędkościach i redukując opory ruchu. Po kilkuletnich staraniach, budowie kolejnych egzemplarzy, udoskonalanych w laboratoriach, tunelach aerodynamicznych i podczas symulacji komputerowych, rekordowy wynik tego jachtu to 51,36 węzła uzyskany przez Alaina Thebaulta i jego 4-osobową załogę w 2010 roku.

Jachty oceaniczne

W żeglarstwie oceanicznym rzecz wygląda zgoła inaczej. Tutaj nie mierzy się prędkości chwilowych, a dystans, jaki jachty poprze płyną w ciągu 24 godzin. Ważne przy tym jest, że nie jest to okres od północy do północy, ale dowolne 24 godziny.

  • Pierwszy zweryfikowany rekord prędkości odnotowano w 1854 roku, kiedy to klipper „Champion of the Sea” w ciągu doby przepłynął 467 Mm ze średnią  prędkością 19,46 węzła
  • Pierwszym współcześnie odnotowanym wynikiem, z 1984 roku, był rezultat 80-stopowego katamarana „Formule Tag”, później znanego jako „Enza New Zealand”, „Team „Legato” czy „Spirit of Antiqua”, który w ciągu doby przepłynął 512,5 Mm ze średnią prędkością 21,35 węzła. Jachtem dowodził wówczas Kanadyjczyk Mike Birch.
  • Aktualny rekord należy do 131-stopowego trimarana „Banque Populaire V”, ustanowiony został w 2009 roku przez Francuza Passcala Bidegorry i jego 13-osobową załogę i wynosi 908,2 Mm, co daje średnią prędkość 37,84 węzły
  • W kategorii wyczynów jednoosobowych rekord należy do francuskiego żeglarza Francisa Joyona, ustanowiony został w 2012 roku na jachcie „IDEC 2” i wynosi 666,2 Mm, co daje średnią prędkość 27,2 węzła
  • W początku grudnia podczas regat Vendee Globe Challenge francuski żeglarz płynąc sam na 60-stopowym jachcie „Macif” ustanowił rekord z wynikiem 545,3 Mm, czyli płynął ze średnią prędkością 22,7 węzła

Łodzie motorowe

Odrębną kategorią pojazdów poruszających się po wodzie są łodzie motorowe. Tutaj rekordy notuje się od 1919 roku, kiedy to Kanadyjczyk Casey Baldwin uzyskał na łodzi HD 4 prędkość 70,86 węzła (114,04 km/h). W 1931 roku „pękła” pierwsza setka, w 1955, druga. Obecny rekord należy do Australijczyka Kena Warby’ego, który w 1978 roku na łodzi „Spirit of Australia” ustanowił rekord z wynikiem 317,6 węzła (511,1 km/h). Wynik ten w tabeli istnieje już 35 lat. Australijczyk płynął na zaprojektowanej i zbudowanej przesz siebie łodzi, która była wówczas szczytowym osiągnięciem inżynierii materiałowej.

Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.