W czerwcu utonęło w Polsce 113 osób. To rekord. Przyczyny utonięć są od lat te same; brawura, alkohol, przecenianie własnych umiejętności. Mimo, że coraz więcej dzieci i młodzieży potrafi pływać, wciąż tonie wiele osób, dwukrotnie więcej niż w krajach rozwiniętych.

Najczęstsze przyczyny utonięcia:

kąpiel w miejscu niestrzeżonym niezabronionym

wywrócenia jednostek pływających

alkohol lub inne środki odurzające

(dane Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego i policji)

Zasady bezpiecznej kąpieli:

1. Pływaj tylko w miejscach strzeżonych, czyli tam, gdzie jest ratownik WOPR. Nie wolno też pływać na odcinkach szlaków żeglugowych oraz w pobliżu urządzeń i budowli wodnych. W przypadku wejścia do niestrzeżonych zbiorników każdorazowo należy sprawdzić głębokość i strukturę dna.
2. Nie pływaj w wodzie o temperaturze poniżej 14 stopni (optymalna temperatura 22–25 stopni).
3. Nie pływaj w czasie burzy, mgły (kiedy widoczność wynosi poniżej 50 m), gdy wieje porywisty wiatr.
4. Nie skacz rozgrzany do wody. Przed wejściem do niej ochlap klatkę piersiową, szyję i nogi – unikniesz wstrząsu termicznego.
5. Nie pływaj w miejscach, gdzie jest dużo wodorostów lub wiesz, że występują zawirowania wody lub zimne prądy. Pływaj w miejscach dobrze ci znanych.
6. Nie skacz do wody w miejscach nieznanych. Absolutnie zabronione są w takich miejscach skoki „na główkę”.
7. Nie baw się w podtapianie innych osób korzystających z wody, w wodzie nie powinno być brutalności, agresji, rywalizacji i wygłupów.
8. Pamiętaj, że materac dmuchany nie służy do wypływania na głęboką wodę, podobnie jak i nadmuchiwane koło.
9. Nigdy nie pływaj po spożyciu alkoholu.
10. Kąpiąc się na kąpieliskach, zwracaj uwagę na osoby obok ciebie. Może się okazać, że ktoś będzie potrzebował twojej pomocy. Jeżeli będziesz w stanie mu pomóc, to uczyń to, ale w granicach swoich możliwości. Jeżeli nie będziesz się czuł na siłach, to zawiadom inne osoby.

Źródło: Komenda Główna Policji

Najczęściej ofiarami są mężczyźni między 45. a 60. rokiem życia. Kobiety toną pięciokrotnie rzadziej.

Utonięcie to druga w Polsce przyczyna śmierci dzieci poniżej 15. roku życia. Często zdarza się to na oczach rodziców.

„Gazeta Wyborcza” opublikowała ciekawe opracowanie na temat faz tonięcia:

Specjaliści dzielą proces tonięcia na pięć faz.

  • do 15 sekund.

Człowiek zdaje sobie sprawę ze swojego położenia i stara się nie dopuścić do zachłyśnięcia wodą. Wciąga jednak niewielkie ilości wody do płuc. Gdy nie umie pływać, zaczyna wpadać w panikę.

  • od 30 do 60 sekund

Najbardziej dramatyczny moment. Walka o niewchłanianie wody i zatrzymanie powietrza w płucach trwa tak długo, jak długo tonący jest w stanie się powstrzymać przed wciągnięciem wody do płuc, przeciętnie od 30 do 60 sekund. Tonący walczy o życie, wykonuje gwałtowne ruchy, by utrzymać się na powierzchni wody.

Nie woła o pomoc, bo nie jest w stanie. Robi coraz więcej wydechów, połyka coraz więcej wody. Intensywna praca mięśniowa pochłania duże zasoby tlenu. W końcu nadmiar nagromadzonego dwutlenku węgla i niedobór tlenu tak silnie pobudzają ośrodek oddechowy, że zmuszają mięśnie oddechowe do wykonania wdechu mimo świadomej przed tym obrony.

  • 90 sekund

Człowiek wciąga do płuc coraz więcej wody. Mogą się też pojawić wymioty i zachłyśnięcie nimi do dróg

oddechowych.

  • 90 sekund

Tonący traci czucie, przestaje się ruszać. Na skutek niedotlenienia następuje zatrzymanie oddechu i utrata

przytomności. Jest to już ostatni moment na powodzenie akcji ratunkowej. Jeżeli w tym czasie tonięcie nie zostanie przerwane, kończy się śmiercią.

  • 30-50 sekund

Ciało wykonuje jeszcze kilka ruchów, ale dzieje się to poza świadomością człowieka. Po tym brak już jakichkolwiek przejawów życia. Następuje śmierć.

Liczba utonięć w poszczególnych krajach (dane roczne z 2018 r. i z 2017 r. –Szwecja)

Holandia 86

Szwecja 92

Niemcy 504

Polska 545

Wielka Brytania 585

 

Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.