23 listopada w Gdańsku, wieku 64 lat, zmarł Romuald Koperski – wybitny polski podróżnik, przewodnik po Syberii, pionier wypraw samochodowych po rozległych terenach Syberii, pilot samolotowy, pisarz, dziennikarz, fotograf, nurek oraz… muzyk pianista.

Romuald Wincenty Koperski (ur. 5 kwietnia 1955 w Sopocie)– polski podróżnik, pisarz, przewodnik po Syberii, pionier wypraw samochodowych po rozległych terenach Syberii, pilot samolotowy I klasy, dziennikarz reportażysta, fotograf, myśliwy, nurek oraz zawodowy muzyk pianista. Rekordzista Guinnessa. Autor książek: „Pojedynek z Syberią”, „Przez Syberię na gapę”, „1001 Obrazów Syberii”, „Syberia Zimowa Odyseja”, wystaw fotograficznych i wielu publikacji poświęconych Syberii, którą wielokrotnie przemierzył na całej długości oraz szerokości geograficznej.

W 1994 przejechał z Zurychu do Nowego Jorku przez Syberię. Trasa tej pionierskiej wyprawy wiodła przez bezkresne obszary Syberii, Amerykę Północną, Kanadę, Stany Zjednoczone. Fragmenty relacji z tej podróży opublikował w książce „Pojedynek z Syberią”. Pomysłodawca oraz organizator czterech edycji rajdu samochodowego „Transsyberia”, w tym trwającego 39 dni najdłuższego i najtrudniejszego rajdu samochodowego na świecie „Transsyberia – Gigant 2004” na trasie Atlantyk – Pacyfik – Atlantyk, liczącego 30.000 km.

Odbył dziesiątki eksploracyjnych wypraw: m.in. Jakucja, Chakasja, Ałtaj, Buriacja, Czukotka, Kołyma, Góry Czerskiego, Momskie, Sajany, Chaman-Daban, Suntar-Chajata, polarne rejony Syberii, Mongolia. W 1998 odbył samotny spływ pontonowy po najdłuższej wschodniosyberyjskiej rzece Lenie (długość 4500 km). W 2002 zorganizował Koperski pięcioosobową wyprawę do Jakucji, w poszukiwaniu grobu Jana Czerskiego. Odbył pionierską zimową wyprawę samochodową wzdłuż wybrzeża Oceanu Arktycznego. Badał trasy dojazdu do Cieśniny Beringa.

Pomysłodawca oraz kierownik najtrudniejszej w historii motoryzacji zimowej ekspedycji samochodowej. 12 stycznia 2008 Romuald Koperski, Marian Pilorz oraz Rosjanin Wiktor Makarowski wystartowali spod Wieży Eiffla na trasę The Great Expediton Of The Century-Lizbona-Paryż-Syberia-Nowy Jork, rajdu upamiętniającego setną rocznicę rajdu z 1908 z Nowego Jorku do Paryża. 3 marca 2008, po przebyciu 18 000 kilometrów, podróżnikom udało się dotrzeć do Jewgiekinotu (ros. Евгекинот). Jako pierwsi w historii motoryzacji spięli zachodnie krańce Eurazji ze wschodnimi. Dotychczas nikt nie dotarł dalej pojedynczym pojazdem. O tym wyczynie można przeczytać w książce „Syberia Zimowa Odyseja”.

W styczniu 2010 wykonał najdłuższy koncert fortepianowy na świecie, trwający 103 godziny i 8 sekund. 10 marca 2010 Kapituła Księgi Rekordów Guinnessa, przyznała mu Certyfikat Nowego Rekordu Świata. W marcu 2011 r. założył fundację swojego imienia – Fundacja Romualda Koperskiego. Głównym celem fundacji jest poprawa wizerunku Polski w Rosji i Rosji w Polsce. Pomysłodawca i organizator Międzynarodowego Rajdu Samochodowego Kobiet „YEKATERINA” na trasie Gdańsk – Sankt Petersburg – Murmańsk, którego pierwsza edycja odbyła się 11-20 czerwca 2011. W lipcu 2013 podjął próbę samotnego pokonania łodzią wiosłową Oceanu Spokojnego pomiędzy rosyjskim portem Władywostok a leżącym na wybrzeżu Stanów Zjednoczonych San Francisco w ramach projektu „Trans-Pacyfik Solo 2013”. Dotąd żaden wioślarz samotnie i bez wsparcia nie pokonał Pacyfiku z kontynentu na kontynent. Odcinek oceanu pomiędzy Władywostokiem a San Francisco po linii długości geograficznej liczy 5400 mil morskich. Na przełomie 2016 i 2017, w ciągu niespełna 78 dni przepłynął samotnie Atlantyk w łodzi wiosłowej „Pianista”. Rejs rozpoczął 31 października 2016 o godz. 14.50 UTC na Wyspach Kanaryjskich, ukończył w porcie Scarborough na wyspie Tobago 16.01.2017 r. o godz. 19.10 UTC po przepłynięciu przeszło 2700 Mm. Autor książek: „Pojedynek z Syberią”, „Przez Syberię na gapę”, „1001 Obrazów Syberii”, „Syberia odyseja zimna”, wystaw fotograficznych i wielu publikacji poświęconych Syberii, którą wielokrotnie przemierzył na całej długości oraz szerokości geograficznej.

Jego ostatnia ekspedycja to lot do Japonii szlakiem jednego z pionierów polskiego lotnictwa, Bolesława Orlińskiego. Zakończona powodzeniem, ale nie zostanie już opisana piórem pomysłodawcy.

Niezwykle ciepły i serdeczny człowiek, bardzo życvzliwy i przyjazny, będzie nam Go brakowało. Żegnaj Romku

 

Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.