10 lat temu, 26 maja 2012 roku w Kołobrzegu została oddana do użytku marina finansowana w części ze środków unijnych. Jeszcze w tym samym roku zdobyła Nagrodę Grand Prix w dorocznym konkursie o Nagrodę Przyjaznego Brzegu.

W książce „Nagroda Przyjaznego Brzegu 2004-2013, podsumowującej dziesięć pierwszych edycji, napisano: za nową, dużą i piękną przystań po polskiej stronie Bałtyku. Nagrodzie towarzyszyło 200 kamizelek asekuracyjnych do bezpiecznego uprawiania turystyki wodnej, ufundowanych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, każda z logo Nagrody Przyjaznego Brzegu oraz  nazwą fundatora.  Nagrodę Grand Prix otrzymała marina w Kołobrzegu – za nową, dużą i piękną przystań po polskiej stronie Bałtyku. Nagrodzie towarzyszyło 200 kamizelek asekuracyjnych do bezpiecznego uprawiania turystyki wodnej, ufundowanych przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, każda z logo Nagrody Przyjaznego Brzegu oraz  nazwą fundatora. Marina w Kołobrzegu  jest jedną z najpiękniejszych i najnowocześniejszych przystani jachtowych na polskim wybrzeżu Bałtyku. Została zbudowana w ramach projektu Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego – Sieć Portów Turystycznych Pomorza Zachodniego. Otwarto ją uroczyście 26 maja 2012 r. Posiada nabrzeża z wygodnymi do cumowania pomostami pływającymi, punkty poboru prądu i wody pitnej, nowoczesny pawilon klubowy z eleganckimi sanitariatami oraz elegancko zagospodarowany teren –   chodniki, parkingi, plac zabaw i tereny zielone. Dysponuje także halą remontową o pow. 534 m kw.  Przy pomostach pływających i nabrzeżach może cumować 67 łodzi. Marina Kołobrzeg reprezentuje dziś naprawdę europejski poziom.

Marina Solna w Kołobrzegu to doskonałe miejsce dla żeglarzy i motorowodniaków spragnionych wspaniałej przygody. Tutaj tradycje morskie łączą się z nowoczesnością a marinę odwiedzają co roku jachty z całego świata. Niewątpliwym atutem jest lokalizacja, Marina posiada pełną infrastrukturę dla jachtów. Każde stanowisko posiada własne przyłącze wody i prądu, w hali zlokalizowanej w marinie działa serwis jachtów a w budynku klubowym sklep żeglarski. Port zapewnia również odbiór ścieków i odpadów z jachtów, można zamówić również tankowanie. Cumowanie odbywa się do nabrzeży i pomostów cumowniczych, jednorazowo marina może przyjąć 100 jachtów. Również załogi mogą czuć się tutaj komfortowo i bezpiecznie. Goście mają do dyspozycji łazienki, pralnie z suszarnią i wiele terenów zielonych. W budynku klubowym znajduje się sklep spożywczy, kawiarnia i sala wykładowa. Również tereny zewnętrzne zapewniają spokojny wypoczynek wśród zagospodarowanych terenów zielonych z miejscami do odpoczynku i grillowania, a także z placem zabaw dla dzieci. Dla bezpieczeństwa Gości teren mariny jest całodobowo chroniony i monitorowany. Wyjątkową atrakcją mariny jest zabytkowy fort obronny z XVIII wieku – Reduta Morast.

Planowane są także kolejne etapy modernizacji portu. Najbliższy etap to
modernizacja basenu łodziowego. Inwestycja w basenie łodziowym obejmowała m.in. remont nabrzeży basenu łodziowego (nabrzeże Łodziowe i Szkolne), wykonanie sieci elektrycznej i wodociągowej dla jednostek, wykonanie nowego oświetlenia i monitoringu oraz zagospodarowanie terenów zielonych. W ramach modernizacji wykonano również slip i zainstalowano punkt odbioru ścieków z jednostek. Modernizacja nabrzeża wokół Reduty Morast  to kolejne zadanie. Planowane jest wykonanie ścianki szczelnej zabezpieczającej wały przed osuwaniem i wykonanie przy niej pomostu pływającego. Nabrzeże ma zostać wyposażone w punkty poboru energii elektrycznej i wody, a także odnogi do cumowania jachtów. Inwestycja będzie obejmowała również wyposażenie pomostu w niezbędny sprzęt ratunkowy i kamery monitoringu a wały ziemne zostaną odtworzone i obsadzone roślinami zapewniającymi je przed osuwaniem.

Remont konserwatorski Reduty Morast  także zostanie podjęty. Planowane jest odtworzenie historycznego wyglądu zabytkowego fortu obronnego – Reduty Morast. Ze względu na wpisanie obiektu do rejestru zabytków całość prac projektowych i konserwatorskich będzie przebiegała we współpracy z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Remont konserwatorski ma zapewnić odtworzenie struktury budynku, a także wałów i terenu wewnątrz Reduty Morast. I wreszcie rozbudowa portu o kolejne nabrzeże.

Projektowany basen ma mieć powierzchnię ok 1,5 ha i mieścić ok 100 jednostek przy pomostach pływających i nabrzeżach. W ramach inwestycji zakłada się wykonanie w pełni wyposażonego w dostęp do wody, prądu i odbioru ścieków basenu, a także zaplecze sanitarne dla użytkowników. Zaprojektowano również stację paliw, most łączący marinę z portem rybackim oraz samojezdny dźwig. Przeprowadzenie wszystkich etapów modernizacji Mariny Solnej w Kołobrzegu pozwoli na stworzenie wyjątkowej mariny dla ok 250 jachtów, która ze względu na swoje położenie jest atrakcyjną lokalizacją zarówno dla polskich jak i zagranicznych żeglarzy

foto: materiały nadesłane do publikacji książki Nagroda Przyjaznego Brzegu 2004-2013.

Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.