186 lat temu, 6 września 1836 roku, w brytyjskim Leeds urodził się John Atkinson Grimshaw (zm. 13 października 1893 tamże) – angielski malarz wiktoriański tworzący pod wpływem prerafaelitów.

Nie posiadał formalnego wykształcenia malarskiego, jednak osiągnął znaczną popularność i sporadycznie wystawiał w Royal Academy. Po ślubie rozpoczął karierę w prestiżowej Great Northern Railway jako urzędnik. W 1862 w wieku 24 lat rzucił pracę i poświęcił się sztuce. Niewiele wiadomo o przemyśleniach Grimshawa w jakimkolwiek okresie jego życia. Nie zostawił żadnych osobistych akt.

W tym samym roku Grimshaw po raz pierwszy publicznie wystawił swoje prace w Towarzystwie Filozoficznym i Literackim w Leeds. Artyści prerafaelici mieli duży wpływ na Grimshawa. Naśladował realizm i kolorystykę tego stylu. Jego wczesne prace przedstawiały głównie martwą naturę, w tym owoce, kwiaty i ptaki.

Grimshaw interesował się także fotografią. Opracował system, dzięki któremu mógł wyświetlać zdjęcia, które zrobił bezpośrednio na płótnie. Jest to precedens w przypadku camera obscura używanej przez takich mistrzów, jak Johannes Vermeer i Caravaggio . Jednak otrzymał pewną krytykę od swoich współczesnych.

W latach 70. XIX wieku Grimshaw odniósł spory sukces. Jego nocne pejzaże cieszyły się szerokim uznaniem. Doskonałość, którą wykazał pod względem oświetlenia, perspektywy, szczegółów i nastroju, była mistrzowska i wyglądała prawie jak fotografie. Większą część życia mieszkał i tworzył w Leeds. Malował początkowo martwe natury, później głównie miejskie pejzaże, sceny nocne i marynistyczne.

Najbardziej cenione są jego nocne pejzaże Glasgow, Liverpoolu, Leeds, Scarborougha, Whitby i Londynu. Są to romantyczne i tajemnicze przedstawienia miejskich ulic i nabrzeży portów, oświetlone nikłym światłem lamp gazowych lub księżyca. Interesował się fotografią, często wykorzystując zdjęcia podczas malowania.

Sporadycznie poruszał również tematy literackie i historyczne. Atkinson Grimshaw był żonaty z Fanny Grimshaw, z którą miał piętnaścioro dzieci. Dwóch jego synów Arthur (1868-1913) i Louis (1870-1943) naśladowało jego styl, jednak nie osiągnęli podobnej popularności. Grimshaw malował głównie pejzaże miejskie; zarówno miejskich, jak i wiejskich.

Choć malował wiele różnych miast, najczęściej przedstawiał Londyn, Leeds, Glasgow i Liverpool. Te współczesne wizerunki wiktoriańskiej Anglii dają surowy, niemal namacalny obraz miast w epoce przemysłowej. Wyspecjalizował się w charakterystycznym typie nocnych pejzaży miejskich, zwykle z gazowymi latarniami i mokrymi ulicami, a Whistler powiedział o nim: „Uważałem się za wynalazcę Nokturnów, dopóki nie zobaczyłem zdjęć Grimmy’ego w świetle księżyca”.

Jednak obrazy Grimshawa, w przeciwieństwie do Whistlera, są ostre w ostrości i dość kwaśne w kolorystyce, choć często niezwykle klimatyczne. Cieszyły się one dużą popularnością (mimo że rzadko wystawiał w Akademii Królewskiej) i był często naśladowany, nie tylko przez dwóch jego synów, Artura (1864–1913) i Louisa (1870–1944?). Ich ojciec pracował w rodzinnym Leeds iw innych północnych miastach, a także w Londynie.

oprac. MAS, foto Wikimedia commons, domena publiczna

Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.