Zapowiedziano termin uruchomienia szlaku żeglownego przez Mierzeję Wiślaną.

Przekop mierzei, jedna ze sztandarowych inwestycji obecnej władzy, zostanie oficjalnie przekazana do eksploatacji 17 września, co zapowiedział na konferencji prasowej w dniu 5 kwietnia wiceminister Marek Gróbarczyk. Skala inwestycji to budowa kanału –wraz ze śluzą- przez mierzeję, port osłonowy od strony morza oraz całkowita zmiana układu drogowego w tym rejonie. Niejako przy okazji zbudowano sztuczną wyspę na Zalewie Wiślanym.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Uruchomienie szlaku przez przekop to jednak nie koniec inwestycji. Kontynuowane będą prace zmierzające do pogłębienia toru wodnego do Elbląga, budowa mostu w Nowakowie oraz remont portu w Elblągu, a termin ich zakończenia wyznaczono na przyszły rok.

Nie wiadomo na razie, ile wyniesie koszt inwestycji. Preliminowane 992 miliony złotych szybko okazały się nierealne, w budżecie zarezerwowano kwotę 1,92 mld złotych. Ostateczne koszty znane będą, zdanie przedstawicieli Ministerstwa, po zakończeniu inwestycji.

foto; Marek Słodownik (prawa zastrzeżone).

Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.