24 lipca 2013  roku na skałach wybrzeża Irlandii, niedaleko Kinsale w hrabstwie Cork, przy Prince’s Grave na wysokości wysp Sovereign, przy stanie morza 4-5 i południowym wietrze o sile 4-5º B rozbija się holenderski bryg „Astrid”, jeden z najstarszych pływających żaglowców. 

Cała 30-osobowa załoga została uratowana. Rozbitkowie zostali przewiezieni do szpitala w pobliskim Kinsale, ale nikt nie wymagał hospitalizacji. Bezpośrednią przyczyną katastrofy była awaria silnika. Próba podjęcia liny z wezwanej jednostki ratowniczej i odholowania od brzegu nie powiodła się ze względu na rozfalowanie i dopychający wiatr.

Astrid płynęła z Oysterhaven do Kinsale w paradzie żaglowców imprezy The Gathering Cruise. Jej załogą byli nastoletni chłopcy i dziewczęta z Francji, Irlandii, Holandii, Wlk. Brytanii i Hiszpanii. Załoga stała pochodziła z Belgii, kapitan i właściciel statku, Pieter de Kam jest Holendrem.

Jednostka zbudowana została w 1918 w Scheveningen (Holandia) jako statek towarowy do przewozu drewna o nazwie W.U.T.A. (co jest skrótem flamandzkiego powiedzenia „poczekaj na właściwy moment”); kolejny armator, Szwed, zmienił nazwę na Astrid. Statek pływał pod wieloma banderami; stalowy kadłub, wypalony niemal doszczętnie po pożarze, w 1984 przejęty został od libańskiego armatora przez dwóch emerytowanych oficerów marynarki brytyjskiej (Graham Neilson i John Amos), odbudowany jako bryg i przeznaczony do szkolenia młodzieży. W 1998 odkupiony przez armatorów holenderskich (Pieter i Ineke de Kam) i ponownie przebudowany.

MAS

foto Quark wikimedia commons licencja CC BY-SA 3.0

Autor

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.