Szlak Noteci (Na drodze wodnej E-70)

Ogólna charakterystyka szlaku:

Początek: Santok
Koniec: Nakło nad Notecią

Zdecydowanie najlepiej nadającą się przystanią dla statków dla Santok.

Długość i opis szlaku:
185.007

Noteć swobodnie płynącaKm 225,6 Pb. Największa na Noteci przystań rzeczna Santok. Przez ok. 300m pomiędzy mostem a ujściem Noteci do Warty ciągnie się nabrzeże portowe i przystań dla statków. Przystań posiada zaplecze sanitarne i zadaszoną scenę koncertową.
Km 225,59 Most drogowy na drodze Skwierzyna – Gorzów, WWŻ – 4,6m.
Km 224,0 Lb. Ujście kanału przepompowni.
Km 219,8 Lb. Ludzisławice z dominującą wieżyczką kościoła. Wzmocnione kiedyś kamieniem brzegi zostały pokryte namułem i porosły trawą, zatem nadają się do łatwego cumowania.
Km 225,6 Pb.
Km 218,0 Pb. Przy osamotnionym gospodarstwie rolnym można spokojnie dobić do rozdeptanego przez krowy nabrzeża i zatrzymać się na dłuższy postój z możliwością rozbicia namiotu i rozpalenia ogniska.
Km 216,0 Lb. Górki Noteckie. Kolejny dopływ Starej Noteci.
Km 214,0 Lb. Wieś Lipki Małe, gdzie dominuje kościół z czerwonej cegły z wysoką spiczastą wieżą.
Km 207,2 Most drogowy na drodze nr 157 Zwierzyn – Gościniec – Goszczanowiec, WWŻ – 4m. Powyżej mostu na LB możliwość zacumowania i zrobienia zakupów w pobliskim Duraczewie. W miejscowości Gościniec na PB – poczta, sklep spożywczy, kościół.
Km 206,5 Ujście rzeki Gościmka, wypływającej z jeziora Gostomie i Łąkie.
Km 197,6 Most drogowy na drodze nr 154 Gościm – Stare Kurowo
Km 191,1 Lb. Ujście rzeki Stara Noteć, przepływającej przez centrum Drezdenka. Można wpłynąć w koryto o zanurzeniu do 80cm, którym dopłyniemy do niskiego mostu w centrum miasta, gdzie można się zatrzymać na krótki postój.
Km 188,2 Lb. Przed mostem w Drezdenku miejsce do cumowania. Pomiędzy wałem a brzegiem Noteci miejsce tradycyjnie nazywane ‚Park Harcerza ‚. Idąc od mostu w kierunku centrum ul. Niepodległości, dojdziemy do stacji ORLEN i marketów.
Km 188,15 Most drogowy w Drezdenku, WWŻ – 4,6m.
Km 187,6 Pb. Wejście do portu Nadzoru Wodnego w Drezdenku. Prąd i woda bieżąca na miejscu.
Km 185,7 Budowla zapory wodnej z II wojny światowej
Km 185,55 Nieczynny most kolejowy na trasie Krzyż – Skwierzyna, WWŻ – 6,6m
Km 182,6 Most drogowy w Starych Bielicach, droga nr 174 Krzyż – Drezdenko, WWŻ – 8,5m.
Uwaga! Prawy brzeg rzeki i dno, ze względu na występujące otoczaki (do 12m), są niebezpieczne dla nawigacji. Szlak żeglowny od km 181,7 do km 180,5 przebiega bliżej lewego brzegu. Skarpa jest wysoka i porośnięta lasem. Na brzegu znaki wskazujące przejście szalku żeglownego bliżej lewego brzegu.
Km 177,2 PB. Ujście rzeki Drawa, największego dopływu Noteci.
Km 176,8 Zbliżamy się do portu Żeglugi Bydgoskiej S.A. w Krzyżu Wlkp. Port służy jako schronisko zimowe dla statków i innych jednostek pływających. Obecnie port jest nieczynny, brak prądu i wody pitnej. Terenu pilnuje dozorca, z którym można uzgodnić postój. Płyniemy w kierunku portu, a na wysokości cypla obłożonego larsenami ostro skręcamy w prawo i wpływamy trzymając się jeszcze lewej strony, w ostatnie metry Noteci swobodnie płynącej. widać już jaz i awanport dolny pierwszego stopnia wodnego od zachodniej strony miasta Krzyż Wlkp. Z lewej strony mijamy budynek wodowskazu, a przy nim rozległe odsypisko utworzone przez spływającą wodę z jazu. Kierujemy się na cypel rozdzielający stopień wodny, a następnie płynąc blisko brzegu cypla, wpływamy do awanportu dolnego śluzy.

Km 176,2. Stopień piętrzący Krzyż Wlkp., w którego skład wchodzą śluza żeglugowa nr 22 i jaz.
Śluza nr 22 – pojedyncza komorowa, napęd ręczny. Poidstawowe parametry techniczne: spad: 1,85m, dł. 57,4m, szer. 9,6m.
Jaz – konstrukcji betonowej z okładziną ceglaną i kamienną. Przęsła dzielone słupami stalowymi (kładzionymi) na mniejsze światła po 1,8m. Poszczególne światła zamykane są zasuwami. Jaz wyposażony jest w przepławkę komorową, zlokalizowaną po stronie przęsła żeglugowego. Parametry techniczne: spad 1,64m, liczba przęseł – 3 (w tym lewe przęsło żeglugowe).
Za zgodą operatora śluzy można zacumować na dłuższy postój przy PB awanportu głównego śluzy. Tutaj też możemy otrzymać wodę i prąd. Do miasta ok. 1,5km. Do stacji benzynowej zlokalizowanej przy ul. Kosynierów Gdyńskich dotrzemy ulicami Portową, Tartak i Drawską.

Noteć Bystra – początek Noteci skanalizowanejOdcinek Noteci skanalizowanej od Krzyża Wlkp. (km 176,8) do ujścia Gwdy (km 106,1) jest nazywany Notecią Bystrą.
Km 174,05 Most drogowy na trasie Drawsko – Krzyż, WWŻ – 5m.
Km 174,05 Drawsko. Zatrzymujemy się na LB tuż przy moście. Stąd jest blisko do sklepów i poczty. Wszystkie najważniejsze placówki mieszczą się przy ul. Powstańców Wlkp., która jest częścią szosy Czarnków – Drezdenko.
Km 171,5 Pb. Ujście rzeki Molitki
Km 171,0 Widok na jaz i znak żeglugowy wskazujący kierunek żeglugi w lewo do awanportu dolnego stopnia wodnego nr 21 Drawsko.

Km 170,9 Stopień piętrzący Drawsko, W skład którego wchodzą: śluza żeglugowa i jaz.
Śluza nr 21. Parametry techniczne: śluza pojedyncza komorowa, napęd ręczny, spad 1,6m, dł. 57,4m, szer. 9,6m.
Jaz – konstrukcji betonowej z okładziną ceglaną i kamienną. Przęsła dzielone słupami stalowymi (kładzionymi) na mniejsze światła po 1,8m. Jeden otwór żeglowny. Jaz wyposażony jest w przepławkę komorową zlokalizowaną po stronie przęsła żeglugowego. Parametry techniczne: spad 1,6m, liczba przęseł – 3 (w tym lewe przęsło żeglugowe).

Km 170,38 Most kolejowy Krzyż – Poznań, WWŻ – 3,4m. Uwaga! Most stalowy usadowiony na betonowych przyczółkach ma tylko 4,8m prześwitu przy SW.
Km 167,0 Lb. Wieś Jaryń.
Km 162,2 Most drogowy w Wieleniu na drodze krajowej nr 177 Wieleń – Człopa, WWŻ – 4,57m. Stacja benzynowa w Wieleniu przy ul. Czarnkowskiej.
Km 162,1 Warto zacumować przy pachołkach na PB. Powyżej mostu z lewej strony znajduje się budynek Nadzoru Wodnego w Wieleniu. Wieleń leży po obu stronach Noteci. Urząd Miasta, poczta, PKS i sklepy są na LB, natomiast stacja PKP po prawej. Do stacji benzynowych jest daleko. Bliższa jest stacja na PB przy ul. Sosnowej (droga ul. Zamkowa, Pilska i Jana Pawła II).

Km 161,0 Stopień piętrzący Wieleń. Na wprost jaz, w lewo wejście do śluzy. Uwaga! Wejście do awanportu dolnego jest zamulone, należy podchodzić statkiem jak najwyżej szpicy.
Śluza nr 20. Parametry techniczne: śluza pojedyncza komorowa, napęd ręczny, spad 1,93m, dł. 57,4m, szer. 9,6m.
Jaz jest betonowej konstrukcji z okładziną ceglaną i kamienną. Przęsła dzielone słupami stalowymi (kładzionymi) na mniejsze światła po 1,8m. Jaz wyposażony jest w przepławkę komorową zlokalizowaną po stronie przęsła żeglugowego. Parametry techniczne: spad 1,02m, liczba przęseł – 3 (w tym lewe przęsło żeglugowe).

Km 158,0 Lb. Miejscowość Folsztyn.
Km 157,0 Lb. Miejscowość Wrzeszczyna.

Km 155,5 Stopień piętrzący Wrzeszczyna, w skład którego wchodzą śluza żeglugowa i jaz.
Śluza nr 19. Parametry techniczne: śluza komorowa, napęd ręczny, spad 1,55m, dł. 57,4m, szer. 9,6m.
Jaz zastawkowy, 1 otwór żeglugowy (szer. 10m), 2 upustowe.

Km 150,0 Pb. Wieś Nowe Dwory.
Km 149,5 Lb. Ujście rzeczki Gulczanka.

Km 148,8 Stopień piętrzący Rosko, w skład którego wchodzą śluza żeglugowa i jaz.
Śluza nr 18. Parametry techniczne: śluza komorowa, napęd ręczny, spad 1,53m, dł. 57,4m, szer. 9,6m.
Jaz. Parametry techniczne: spad 1,41m, jaz zastawkowy, jeden otwór żeglowny.

Km 147,0 Lb. Miejscowość Gulcz. z dominującą strzelistą wieżą kościoła.
Km 145,0 PB – Jędrzejewo. Droga nr 174 Wieleń – Trzcianka – Czarnków.

Km 143,0 Stopień piętrzący Mikołajewo, w skład którego wchodzą śluza żeglugowa i jaz.
Śluza nr 17. Parametry techniczne: śluza komorowa, napęd ręczny, spad 1,97m, dł. 57,4m, szer. 9,6m.
Jaz – konstrukcji betonowej z okładziną ceglaną i kamienną, zastawkowy. Przęsła dzielone słupami stalowymi (kładzionymi) na mniejsze światła po 1,8m. Parametry techniczne: spad 1,3m, jeden otwór żeglowny.

Km 141,2 Prom górnoliniowy Ciszkowo. Uwaga! Ostre zakole, a za nim prom na uwięzi – Ciszkowo. Noteć na tym odcinku mocno meandruje. Po minięciu z lewej burty starej odnogi wodnej w km 139,8 rzeka skręca na południowy wschód, kierując się na skarpę, a potem od niej odbija i kręcąc raz w lewo, raz w prawo, podpływa pod wieś Pianówkę.
Km 137,3 Pianówka podchodzi pod sam brzeg Noteci.

Km 136,2 Stopień piętrzący Pianówka, w skład którego wchodzą śluza żeglugowa i jaz.
Śluza nr 16. Parametry techniczne: napęd ręczny, spad 2,18m, dł. 57,4m, szer. 9,6m.
Jaz. Parametry techniczne: spad 1,55m, jeden otwór żeglowny.
Rozgałęzienie drogi wodnej w prawo do śluzy na wprost do jazu.

Km 134,0 Czarnkowska fabryka płyt pilśniowych wiórowych.
Km 132,2 Lb. basen portowy Stoczni Remontowej Żeglugi Bydgoskiej S.A. Można zatrzymać się na nabrzeżu albo wpłynąć do basenu portowego. Warsztaty naprawcze, pochylnia, dźwig. Prąd, woda pitna, sanitariaty. Dozór całodobowy.
Km 132,1 Lb. basen portowy Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego w Czarnkowie. Uwaga! Wejście do portu zamulone, bardzo wąskie, ok. 80cm głębokości.
Km 132,0 Limnigraf do pomiaru stanów wody.
Km 131,9 Most drogowy na trasie nr 178 Czarnków – Trzcianka – Wałcz, WWŻ – 5m.
Km 131,8 Nabrzeże przy dawnych łazienkach miejskich w Czarnkowie. LB – nabrzeże kamienne. Uwaga na krótkie ostrogi regulacyjne. Teren otwarty, ogólnie dostępny. Najbliższa od Noteci stacja benzynowa, przy ul. Rybaki, w pobliżu mostu.
Km 130,7 Ujście rzeczki Bielawa.
Km 128,9 Śluzka. Ujście kanału Rudnica.

Km 128,3 Stopień piętrzący Lipica. Hydrowęzeł Lipica służy do utrzymywania żeglowności Dolnej Noteci na odcinku od śluzy nr 14 Romanowo do śluzy nr 15 Lipica. Nadzór Wodny Rosko. Lipica zamyka zlewnię o powierzchni wynoszącej 11638km2. W skład obiektu wchodzą śluza nr 15 i jaz.
Śluza nr 15. Parametry techniczne: śluza komorowa, napęd ręczny, spad 1,69m, dł. 57,4m, szer. 9,6m.
Jaz. Parametry techniczne: jaz zastawkowy i jeden otwór żeglowny, spad 1,41m.

Km 127,0 Pb. Kuźnica Czarnkowska.
Km 126,5 Lb. Romanowo Dolne.
Km 124,0 Lb. Romanowo Górne.

Km 122,6 Stopień piętrzący Romanowo, w skład którego wchodzą śluza i jaz.
Śluza nr 14. Parametry techniczne: śluza komorowa, napęd ręczny, spad 1,59m, dł. 57,4m, szer. 9,6m.
Jaz. Parametry techniczne: jaz zastawkowy, jeden otwór żeglowny, spad 1,29m.

Km 119,6 Prom górnoliniowy Walkowice o ładowności 10 ton. Na Lb wieś Radolin, niedługo potem na PB wieś Walkowice.

Km 117,7 Stopień piętrzący Walkowice, w którego skład wchodzą śluza nr 13 i jaz.
Śluza nr 13. Parametry techniczne: śluza komorowa, napęd ręczny, spad 1,84m., dł. 57,4m., szer. 9,6m.
Jaz. Parametry techniczne: jaz zastawkowy, jeden otwór żeglowny, spad 1,42m.

Km 117,0 Stopień wodny Walkowice. Można zrobić zakupy w pobliskim sklepie (ok. 0,5km do wsi).

Km 111,8 Stopień wodny Nowe. Hydrowęzeł Nowe służy do utrzymania żeglowności Dolnej Noteci od śluzy nr 11 Krostkowo do śluzy nr 12 Nowe. Węzeł Nowe zamyka zlewnię o powierzchni 11349km2. W skład obiektu wchodzą śluza nr 12 i jaz.
Śluza nr 12. Parametry techniczne: śluza komorowa, napęd ręczny, spad 1,71m, dł. 57,4m., szer. 9,6m.
Jaz. Parametry techniczne: jaz zastawkowy, jeden otwór żeglowny, spad 1,71m.

Km 111,8 Pb. Wieś Stobno, fabryka  ‚Atlas ‚.
Km 108,0 Pb. W dali komin Huty Szkła w Ujściu.
Km 106,6 Most kolejowy na trasie Piła – Mirosław. Linia towarowa, WWŻ – 4,5m.
Km 106,2 Wylot kanału portowego.
Km 106,1 Pb. Ujście Gwdy. Koniec Noteci Bystrej, początek Noteci Leniwej.

Noteć Leniwa – ciąg dalszy Noteci skanalizowanejOdcinek Noteci skanalizowanej od ujścia Gwdy w miejscowości Ujście (km 106,1) do Nakła (km 39,9) jest nazywany Notecią Leniwą, gdyż płynie już znacznie wolniej. Szerokość szlaku żeglownego Noteci Leniwej waha się od 21 do 40m, a średnia głębokość wynosi przy SW – 1,2m i przy SNW – 0,9m. Od Ujścia rzeka zaczyna odsuwać się od porośniętej lasem skarpy południowej, stopniowo wpływając na środek doliny.

Km 105,8 Most drogowy w Ujściu, WWŻ – 4,7m.
Km 105,8 Lb. Pomost. Cumujemy przy moście na wysokości remizy OSP Ujście. Można podłączyć się do prądu i uzupełnić zapasy wody pitnej.
Km 105,3 Ujście kanału miejskiego otwartego. Zrzut ścieków deszczowych.
Km 97,6 Most kolejowy Piła – Chodzież, WWŻ – 4,6m.
Km 94,8 Most drogowy Kaczory – Chodzież, WWŻ – 5,4m.
Km 86,0 Pod Miasteczkiem Krajeńskim rzeka ostro zaczyna skręcać na północny wschód, zataczając rozległy łuk, 2 km dalej podchodzi najbliżej położonej w bardzo atrakcyjnej turystycznie okolicy miejscowości.
Km 85,5 Lb. Widoczna wieża kościoła we wsi Zacharzyn na trasie Chodzież – Szamocin, droga nr 191.
Km 84,0 Budynek wędkarski.
Km 76,0 Most drogowy w Białośliwie.

Km 68,2 Stopień piętrzący Krostkowo, w skład ktrego wchodzą śluza nr 11 i jaz.
Śluza nr 11. Konstrukcja śluzy jest na polskich drogach wodnych ewenementem. Śluza skarpowa, konstrukcji ziemnej, z głowamni betonowymi. Komora śluzy w formie koryta o ścianach pionowych z drewnianej ścianki szczelnej. Powyżej ścianki uformowane, nieumocnione skarpy ziemne. Dno komory ziemne, nieumocnione. Sposób napełniania – przez klapy stalowe (ręcznie otwierane) umieszczone we wrotach. Parametry techniczne: napęd ręczny, spad 0,43m, dł. 57,4m, szer. 9,6m.
Jaz iglicowy, o szerokości 20m, jednoprzęsłowy z 13 polami iglic między kozłami, spad 0,43m.

Km 62,1 Most drogowy Osiek – Szamocin, WWŻ – 5,9m.
Km 62,1 Pomost wędkarski przy moście – możliwość cumowania dla małych statków. Stąd do miejscowości Osiek koło Wyrzyska ok. 3km.
Km 57,0 Pb. Ujście rzeki Łobżonka. Szlak żeglowny prowadzi bliżej LB. UWAGA! Głębokości przy niskiej wodzie 80cm na przemiale.
Km 55,0 Na horyzoncie widoczna wieża kościoła w Gromadnie.
Km 54,6 Ujście rzeczki Rokitka.
Km 54,0 W prawo ujście kanału odprowadzającego wody Noteci z jazu. Płyniemy prosto do śluzy, trzymając się osi kanału.

Km 53,4 Stopień wodny Gromadno, w skład którego wchodzą śluza żeglugowa nr 10, jaz północny i południowy.
Śluza nr 10. Parametry techniczne: śluza komorowa, napęd ręczny, spad 2,08m, dł. 57,4m, szer. 9,6m. Czas śluzowania wynosi ok. 25 minut. Śluza nie posiada urządzeń pozwalających na przepuszczanie wód. Na głowie dolnej oparty jest most drogowy Samostrzel – Gromadno, WWŻ – 5,67m.
Jaz północny i południowy służą łącznie do utrzymania piętrzenia na odcinku Noteci. Zadaniem jazów jest zachowanie jak najmniejszych wahań stanów wód oraz bezpieczne przepuszczanie wód. Jazy są konstrukcji ceglano-betonowej. Światło jazu zamykane jest sześcioma zastawkami drewnianymi. W celu pełnej orientacji i niedopuszczenia do przekroczenia obowiązujących piętrzeń na konstrukcji jazów są zainstalowane bolce: maksymalnego piętrzenia i minimalnego piętrzenia.
Po wyjściu ze śluzy wpływamy w zieloną toń kanału śluzowego – awanportu górnego, który latem prawie całkiem zarasta roślinnością wodną.

Km 42,7 Stopień piętrzący Nakło Zachód, w skład którego wchodzą śluza żeglugowa Nakło Zachód nr 9, jazy północny i południowy.
Śluza nr 9. Parametry techniczne: śluza komorowa, napęd ręczny, spad 2,72m, dł. 57,4m, szer. 9,6m. Czas śluzowania 25 minut. Śluza nie posiada urządzeń pozwalających na przepuszczanie wód.
Jaz południowy i jaz północny. Światło jazu zamykane jest sześcioma dwudzielnymi zastawkami drewnianymi o wspólnym wale.

Km 42,0 Pb. Na zakolu rzeki można zacumować i stąd do stacji benzynowej przy ul. Półwiejskiej najbliżej ok. 500m. W dali młyn nakielski.
Km 40,9 Most kolejowy na trasie Chojnice – Nakło – Gniezno, WWŻ – 4,87m.
Km 40,1 Pb. Nabrzeże do cumowania Nadzoru Wodnego w Nakle. Możliwość pobrania wody pitnej.
Km 39,9 Most drogowy Nakło – Wągrowiec, WWŻ – 4,64m.
Km 39,8 Lb. Przystań wodna Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej. Dozór całodobowy. Miejsce do cumowania. Pole biwakowe. Woda, sanitariaty, możliwość podłączenia się do prądu. Na przystani cumuje statek szkolny  ‚Władysław Łokietek ‚. Zawsze można liczyć na pomoc młodych adeptów żeglugi i ich wychowawców. Warsztaty szkolne. Do centrum miasta położonego na prawym brzegu ok. 1 km, ale i w bliższych sklepach uzupełnimy zapasy. Stacja benzynowa ORLEN, ul. Nowa 16, odległa o ok. 2 km od miejsca postoju.

Szlaki powiązane ze szlakiem głównym:Szlak Dolnej Warty
Na drodze wodnej E-70 (1)

Linki rekomendowane:
Mirosław Słowiński, Grzegorz Nadolny
Wielka Pętla Wielkopolski. Warta – Noteć – Gopło – Warta.
Przewodnik nie tylko dla wodniaków
Wydawnictwo: Satchwell Warszawa, 2007r.
www.wpw.net.pl